Stolt bildlĂ€rare 💚

Eleverna i Är 4-6 arbetar med portrÀtt pÄ bilden

År 5-6 har arbetat med fotografi, OH-papper (plast) och med pennor som det inte gĂ„r att sudda bort oönskade linjer med, vilket Ă€r en utmaning som ibland leder till frustation, men ocksĂ„ glĂ€dje över att lyckas. Vi började med att skapa en bakgrund med tekniken vĂ„tt-i-vĂ„tt. Först mĂ„lar man hela pappret tunt med vatten, för att sedan anvĂ€nda ”vattenfĂ€rg”. Vi anvĂ€nder akvarellpapper dĂ„ det Ă€r lite tjockare och porösare vilket gör att det gĂ„r att mĂ„la pÄ flera gĂ„nger. Tekniken vĂ„tt-i-vĂ„tt gör att linjerna mellan fĂ€rgerna inte ska bli sĂ„ tydliga, utan mer flyta ihop. NĂ€r bakgrunden var klar ritade vi av konturerna frĂ„n vĂ„ra ansikten genom att lĂ€gga fotografiet under OH-pappret. Sedan monterade vi ihop de bĂ„da verken och se sĂ„ snygga resultat det blev!

År 4 har ocksĂ„ jobbat med portrĂ€tt och fotografier, genom att anvĂ€nda sina ansikten och sedan skapat mönster runt om. Vi började med att titta pĂ„ denna instruktion:

NĂ„gra av elevernas verk:

Den hÀr uppgiften har Àven flera av eleverna i Är 5-6 genomfört:

MÄl i lÀroplanen

Centrala innehÄllet:

BildframstĂ€llning: ÅteranvĂ€ndning av bilder i eget bildskapande, till exempel i collage och bildmontage.

Kunskapskrav för betyget E i slutet av Ärskurs 6: I arbetet kan eleven anvÀnda nÄgra olika tekniker, verktyg och material pÄ ett i huvudsak fungerande sÀtt för att skapa uttryck. Dessutom kombinerar eleven nÄgra olika bildelement pÄ ett i huvudsak fungerande sÀtt.

HÀlsningar frÄn Sara, undervisande och stolt lÀrare!

 


Prenumerera pÄ nya blogginlÀgg

2 reaktion pĂ„ “Stolt bildlĂ€rare 💚

  1. Det var vĂ€ldigt kul att göra mönster portrĂ€tt! Men det var ganska svĂ„rt att komma pĂ„ vad man skulle göra för nĂ„got!â€ïžđŸ˜˜

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fÀlt Àr mÀrkta *