Kahoot i år 4

År 4 repeterar sina kunskaper i matte

Vi har visat våra kunskaper inom division, multiplikation och bråk genom att avsluta området med att utvärdera oss själva. Vi skattar oss utifrån de olika områdena som vi senast har jobbat med. Utvärderingen är något som varje elev gör utifrån sin egna uppfattning om sin kunskapsnivå. Senare diskuterar jag och eleven den ifyllda uppskattningen utifrån våra olika perspektiv.

Ett annat sätt att visa sina kunskaper är genom det prov som vi har genomfört. Vi har också tillsammans gått igenom svarsalternativen och visat varandra hur vi har kommit fram till de olika lösningarna.

Ytterligare ett sätt att visa sina kunskaper, eller som repetition är att spela Kahoot. Det är ett program där jag skapar frågor och eleven får välja mellan olika svarsalternativ. Jag kan infoga film, bild och text. Eleven väljer mellan de olika alternativen genom att använda sig av digitala hjälpmedel som dator, mobil eller padda. När alla har svarat på frågan så ser vi ett resultat utifrån svarsalternativen i form av ett stapeldiagram. Utifrån detta kan vi diskutera de olika svaren som eleverna har valt. Har alla valt samma svar? Om inte, hur kan man ha tänkt vid de olika svaren?

Det är ett lustfyllt sätt att repetera/kolla kunskaper och ett uppskattat moment av eleverna!

Du som är intresserad av Kahoot kan hitta mer info här: https://getkahoot.com/

Sara


Prenumerera på nya blogginlägg

3 reaktion på “Kahoot i år 4

  1. KAHOOT som är så roligt! det var också jätte kul! Sara har en fråga kan inte vi i par göra en kahoot och sen visar man klassen och dom får vara med och köra!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *